Питання
підготовки дітей до школи завжди було пріоритетним у дошкільній освіті. Ще
більше значення воно набуло з внесенням змін до Закону України «Про дошкільну
освіту» від 11.07.2001 № 2628-ІІІ, а саме із запровадженням обов’язкової
дошкільної освіти дітей п’ятирічного віку. І якщо педагоги ДНЗ відреагували на
ці зміни адекватно, адже вони й до цього готували дітей до шкільного навчання,
то багатьох батьків охопила паніка. Перед ними постала низка запитань: як і де мають здобувати освіту їхні діти,
якими знаннями вони мають володіти, які документи повинні засвідчувати здобуття
дошкільної освіти тощо.
Намагаючись
належно підготувати дитину до школи, батьки не лише висувають до ДНЗ
безпідставні вимоги щодо підготовки дитини - шестирічки до навчання у школі на
рівні учня-першокласника, що вміє писати, читати, рахувати, а й вдаються до
пошуку підготовчих курсів, різноманітних гуртків. Однак потрібно розуміти, що
розумове перенавантаження може негативно позначатися на фізичному та психічному
здоров’ї дітей шестирічного віку. Адже під час організованих занять діти
переважно сидять за столами, рухаються мало, унаслідок чого перевтомлюються,
стають знервованими, нерідко в них з’являються прояви таких захворювань, як
сколіоз, невроз, а також знижується загальна опірність організму до різних
захворювань. З огляду на це батькам слід
усвідомити, що провідна роль у підготовці до школи належить загальному
фізичному розвитку, зміцненню здоров’я дітей. Бо лише фізично й психічно
здорова дитина здатна успішно, без напруження навчатися.
У
питаннях підготовки дітей до навчання в школі педагоги повинні паралельно
приділяти увагу підготовці батьків до адекватного сприймання завдань підготовки
їхньої дитини до шкільного навчання. Розглянемо окремі форми роботи з батьками,
які є найефективнішими.
Тематична книжка «Готуємося до школи». Називається вона так, бо й справді, дорослі, не готують
дітей до школи, а готуються разом з ними. Цю книжку отримує кожна родина
майбутнього першокласника. Книжка містить таблицю, у якій порівнюється програма
розвитку дітей старшої вікової групи ДНЗ з програмою розвитку та навчання
першокласників. В ній чітко окреслюється, що в першому класі діти починають
вивчати літери й роблять перші спроби читання, обчислюють математичні приклади,
розв’язують задачі в межах першого десятка. Тоді чи варто витрачати час на
формування тих навичок, які мають бути сформовані в дітей під час навчання у
першому класі? І на що варто звертати увагу в процесі підготовки дітей до школи?
Відповіді для себе батьки можуть знайти в книжці «Готуємося до школи».Тут
містяться перелік навичок, які мають опанувати дошкільники на момент вступу до
школи, надано рекомендації батькам, як ці навички формувати в родині, у які
розвивальні ігри грати з дітьми та як виготовити ці ігри разом з ними вдома.
Порада батькам: частково замінювати відвідування дітьми численних гуртків з
високим розумовим навантаженням на гуртки
фізичного виховання, які саме гуртки і з якого віку доцільно відвідувати
дошкільникам. У книжці можна навести також умови зарахування дітей до
загальноосвітньої школи відповідно до наказів Міністерства освіти і науки
України.
Книжка
«Готуємося до школи» є об’ємною. А от «Експрес-довідничок»,
який займає лише один стандартний аркуш паперу, батьки можуть легко перечитати,
поки дитина вечеряє в дитячому садку. Тематика «Експрес-довідничків» досить
різноманітна. Як правило, тезисно, стисло й конкретно надаються в них рекомендації з певного питання,
скажімо:
·
як прилучити дитину
до книжки;
·
як заохотити до
пізнавальної активності;
·
як розвивати
пам'ять;
·
на яких сайтах в
інтернеті слід шукати розвивальні ігри для дошкільників тощо.
Консультаційні зустрічі з батьками майбутніх
першокласників проводяться один
раз на місяць у заздалегідь визначений день. Під час цих зустрічей намагатися
формувати в батьків уявлення про те, що пізнавальний розвиток дитини – це не
лише надання їй певних готових знань, а спонукання до пізнання навколишнього світу через
спостереження, екскурсії, бесіди, дослідницько-пошукову діяльність. Часто чуємо
від батьків, що вони не мають часу приділяти дітям достатньої уваги. У відповідь
на це треба переконати батьків, пізнавальну діяльність можна активізувати
навіть під час походу дітьми до
магазину, перебуваючи на кухні,
доглядаючи разом за квітами та домашніми тваринами тощо.
Особливо
важливе значення для пізнавального розвитку дітей мають вихідні, проведені
разом з батьками. Для змістовної організації дозвілля під час вихідних
приготувати для батьків тематичні папки
«Маршрути вихідного дня», у яких не просто презентуються цікаві місця
нашого міста, а й надати рекомендації
щодо того, як відвідування певного місця використати для формування в дитини
нових знань, активізації пізнавальної діяльності. До того ж спільно проведені
вихідні зміцнюють родину, сприяють усталенню певних сімейних традицій.
Можна
багато розповідати батькам про роботу, яку проводять вихователі разом з дітьми,
однак ліпше презентувати цю роботу через спільну діяльність дітей, батьків та
педагогів. Цікавим є проведення Дня
дитячої творчості. До цього заходу треба готуватися заздалегідь: діти разом
з вихователями та батьками виготовляють різноманітні творчі вироби, із яких оформляється
різнобарвна цікава виставка. Старших дошкільників можна залучати до участі в
постановці міні-опери.
Надзвичайно
цікавою може бути спільна художньо-креативна діяльність дітей та батьків.
Наприклад: в групі діти разом з батьками виготовляють весняну квітучу гілку, якою потім можна прикрасити
музичну залу; розмалювати глечики, яким знайдеться місце в національному
куточку. Результати спільної праці показують, наскільки потрібні й ефективні
такі форми роботи з батьками.
Дієвою
формою роботи з батьками є проведення
підсумкових занять за участю батьків. Заняття-гра триває близько 20 хв.. Вихователі
добирають дидактичні матеріли: картинки, схеми, різноманітні завдання, щоб діти
мали змогу якомога повніше виявити свої знання, вміння й навички.
Під
час підсумкових занять батьків розсаджують так, щоб вони могли спостерігати за
всіма дітьми, що дає змогу побачити роботу своєї дитини на фоні роботи інших.
Аби батьки не просто спостерігали, а й мали змогу активно долучатися до роботи
дітей, вихователі, готуючись до заняття, повинні дібрати спеціально для батьків
цікаві завдання, переважно на розвиток логіки. Підсумкові заняття за участю
батьків проводяться на початку, всередині і наприкінці навчального року, аби
батьки мали змогу побачити результати спільної роботи з педагогами.
В
ході такої роботи батьки усвідомлюють, що підготовка до шкільного навчання – це
не лише клопіт педагогів чи настанови родини, а спільна діяльність дітей,
педагогів та батьків. Що більше часу батьки проводитимуть з дітьми (і не лише
вдома), що активніше співпрацюватимуть з педагогами в питаннях підготовки дітей
до школи, то легшим буде навчання у школі.
Немає коментарів:
Дописати коментар