Готуючи старших дошкільників до
навчання у школі, дуже важливо навчити їх ставити запитання по суті. Для цього
потрібно насамперед освоїти кілька нехитрих, але вкрай важливих правил.
· Запасіться часом. Спілкуючись із дитиною, бажано
нікуди не поспішати або хоча б мати «про запас» зайві п’ятнадцять -двадцять
хвилин.
· Вислуховуйте дитину до кінця. Навіть якщо вам здається, що ви з
перших слів зрозуміли, що саме хоче запитати дитина, обов’язково дослухайте її
до кінця. По-перше, може виявитися, що вона має на увазі не зовсім те, що вам
здалося спочатку, а по-друге, так ви засвідчите значущість дитячого запитання.
· З’ясовуйте, про що йдеться. Якщо вам не цілком зрозуміла суть
запитання, не відмахуйтеся від нього одразу як від недоречного, а уточніть, що
саме цікавить малюка.
· Конкретизуйте запитання дітей. Діти дошкільного віку далеко не
завжди здатні чітко сформулювати те, що вони мають на увазі. Тож уточніть
формулювання, запропонуйте дитині варіант точнішого і конкретнішого запитання,
скажімо: «Ти хочеш знати, навіщо в підручнику використовують літери різної
величини?», «Ти не зрозумів, як відрізнити круги від овалів? » тощо.
· Не бійтеся повторюватися. Навіть якщо дошкільник уп’яте
ставить одне й те саме запитання, постарайтеся не дратуватися. У п’яти -шестирічних
дітей пам’ять ще дуже короткотривала, тому не все у поясненнях дорослого діти
здатні запам’ятати з першого разу, особливо коли пояснення стосуються зовсім
нових, незвичних для дошкільників сфер діяльності: читання, розв’язання задач
тощо. Тож у кожному конкретному випадку за допомогою навідних запитань
з’ясовуйте, що саме дитина не розуміє у ваших поясненнях, і знаходьте інший,
доступніший для неї варіант відповіді на її запитання.
· Не соромтеся не знати. Якщо ви не знаєте відповіді на
запитання, не соромтесь у цьому зізнатися. Запропонуйте дитині разом пошукати
відповідь у підручнику, енциклопедії чи інтернеті.
· Правильно ставте запитання
самі. Розмовляючи
з дитиною, чітко формулюйте власні запитання, використовуйте прийняті в таких
випадках мовні формули:
– Я
хочу тебе запитати…;
–
Скажи, будь ласка,…;
– Мені
цікаво…;
– Як
ти вважаєш…
· Вислуховуйте дитячі відповіді
уважно, не перебиваючи.
Лише уважне
і поважливе ставлення дорослих до дитини під час спілкування сприятиме
стимулюванню її мовленнєвої активності. Завжди задовольняйте цікавість малюків
і заохочуйте їх пізнавальну активність схваленням.
Немає коментарів:
Дописати коментар