У
2019 році Вербну Неділю відзначаємо 21 квітня.

Тетяна Строкач
Вербна неділя
Котики вербові! Ніжні та пухнасті...
Личка доторкнулись... Ой, яке то щастя! Гілкою вербиці вдарю я злегенька, Щоб були здорові всі мої рідненькі... |
* * *
За тиждень до
Великодня відзначаємо Вербну неділю. У цей день нарізаємо вербних гілочок
і несемо їх до церкви святити. Коли освячені гілочки приносимо з церкви -
шмагаємо ними усіх членів родини і худобу, щоб здоровими були. По селах цими
гілочками виганяють перший раз корів на випас, зберігають їх цілий рік від
недуг і грому. Від вербної неділі починаємо готуватись до Великодня: варимо
яйця, фарбуємо писанки, випікаємо обрядове печиво і паску.
Вже великий піст кінчається
І Великдень наближається.
У Єрусалимі звичай шанувався:
Коли Ісус у місто повертався, Листя пальми клали на дорогу І вклонитись кожен мав змогу.
Та на нашій Батьківщині
Пальми не ростуть й понині - Замінили їх красунею одною - Стрункою вербою-сестрою.
Вербне гілля - як волосся.
З давнини це повелося: Тому зветься вербною неділя, Бо вшановане вербове гілля.
З того часу в цю неділю
Святять вербную лозину. Йдуть громадою до церкви Посвятити гілку верби.
Першими освячені гілочки
Беруть кволі діточки. Кому дістанеться найбільша - Буде дитина здоровіша.
Діти коло церкви збиралися,
Лупцювати один одного бралися Тільки билися не кулаками, А легенько - святими гілками.
Котрі рано в церкву йти не вставали,
Тих гілками били й примовляли: "Не я б’ю - верба б’є, За тидень - Великдень, Недалечко червоне яєчко!" |
* * *
Олекса Воропай
ВЕРБНА НЕДІЛЯ
Неділя за тиждень
перед Великоднем називається «Вербною», «шутковою» або «квітною», а тиждень
перед цією неділею — «вербним».
У Вербний тиждень, за народнім віруванням, не можна сіяти конопель і городини, бо «буде ликовате, як верба». Не сіяли колись і буряків, бо «будуть гіркі».
У Вербну неділю святять вербу. Під церкву заздалегідь навозять багато вербового гілля. Зранку на Богослуження сходяться всі — старі й малі, бо «гріх не піти до церкви, як святять вербу».
Коли кінчається відправа і священик окропить гілля свяченою водою, то діти — одне поперед одного — стараються якнайшвидше дістати вербу і тут же проковтнути по кілька «котиків» — «щоб горло не боліло».
Як уже згадувалося, був колись на Україні звичай носити свячену вербу з церкви до церкви. Це робилося не тільки в суботу, а і в неділю. Так, у Харкові у Вербну неділю учні разом з вихователями та вчителями урочисто несли свячену вербу від міської парафіяльної церкви Святого Дмитра до «колеґіуму». А в слободі Котельва, Охтирського повіту, народ, на чолі з духовенством, щорічно носив вербу від Троїцької церкви до Преображенської.
Колись господарі, повертаючися з церкви з свяченою вербою, до хати не заходили, а відразу ж садили на городі по кілька гілок або — якщо було близько — то в полі, «щоб росла Богові на славу, а нам, людям, на вжиток»; а решту, що залишилася, несли до хати і ставили на покуті під святими образами.
Якщо, ввійшовши до хати, заставали когось, що проспав заутреню, то били такого свяченою вербою, примовляючи:
У Вербний тиждень, за народнім віруванням, не можна сіяти конопель і городини, бо «буде ликовате, як верба». Не сіяли колись і буряків, бо «будуть гіркі».
У Вербну неділю святять вербу. Під церкву заздалегідь навозять багато вербового гілля. Зранку на Богослуження сходяться всі — старі й малі, бо «гріх не піти до церкви, як святять вербу».
Коли кінчається відправа і священик окропить гілля свяченою водою, то діти — одне поперед одного — стараються якнайшвидше дістати вербу і тут же проковтнути по кілька «котиків» — «щоб горло не боліло».
Як уже згадувалося, був колись на Україні звичай носити свячену вербу з церкви до церкви. Це робилося не тільки в суботу, а і в неділю. Так, у Харкові у Вербну неділю учні разом з вихователями та вчителями урочисто несли свячену вербу від міської парафіяльної церкви Святого Дмитра до «колеґіуму». А в слободі Котельва, Охтирського повіту, народ, на чолі з духовенством, щорічно носив вербу від Троїцької церкви до Преображенської.
Колись господарі, повертаючися з церкви з свяченою вербою, до хати не заходили, а відразу ж садили на городі по кілька гілок або — якщо було близько — то в полі, «щоб росла Богові на славу, а нам, людям, на вжиток»; а решту, що залишилася, несли до хати і ставили на покуті під святими образами.
Якщо, ввійшовши до хати, заставали когось, що проспав заутреню, то били такого свяченою вербою, примовляючи:
У північнозахідній
частині Бельгії (Фландрії) у Вербну неділю селяни втикають гілля верби на кутах
поля і при цьому висловлюють надію, що їхнє поле буде забезпечене від злої
напасти. Цей же звичай існує і в Австрії, в околицях міста Земмерінґ. Імовірно,
що садження верби у Вербну неділю і в нас на Україні мало колись «очищуючий»
характер; у всякому разі малося на меті забезпечити поле «від злої напасти».
Тепер таке значення цього звичаю в народі призабулося.
Молоді хлопці та
дівчата билися свяченою вербою ще й коло церкви, та й дорогою, як додому йшли;
а, б’ючись, примовляли:
Будь великий, як верба,
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
В Галичині примовляли
так:
Шутка б’є — не я б’ю,
Віднині за тиждень
Буде в нас Великдень!
Віднині за тиждень
Буде в нас Великдень!
Свячена верба
користується великою пошаною серед нашого народу. «Гріх ногами топтати свячену
вербу», а тому навіть най дрібніше гілля, якщо воно залишилося після освячення,
палили на вогні, щоб, боронь Боже, під ноги не потрапило

Верба має велике
значення в народній медицині. Коли хворіють люди або тварини, то знахарі варять
свячену вербу разом з цілющими травами і напувають тим варивом хвору людину чи
тварину — у повній надії, що «поможе». Виваром свяченої верби мочать голову і
цим лікуються від болю голови. Лікуються свяченою вербою і від пропасниці та
ревматизму, збивають нею гарячку. Товчене листя з верби кладуть на рани, а
горілку, настояну на її листі, п’ють проти шлункових захворувань.
Верба має не абияке значення і в науковій медицині. Ось як пише про це Юрій Липа: «Кора верби в легких напарах придається в ревматичних хворобах суглобів і болях м’язів. Найліпше пити її в мішанці, і то впродовж багатьох тижнів. Відвари з кори давати треба в гарячкових станах і пропасниці, зв’язаних з побільшеною нервовістю. Головний складень світової слави ліку на нерви «Пасифльорин», побіч пасифльори — це кора білої верби». (Див. д-р Ю. Липа: «Ліки під ногами». Краків, 1943, стор. 47). Козяча верба (Salix caprea L.) часто зустрічається на Україні, особливо в лісах і на левадах. Її характеризують коротке і широке листя, а також грубі «базоки» або «котики».
Верба має не абияке значення і в науковій медицині. Ось як пише про це Юрій Липа: «Кора верби в легких напарах придається в ревматичних хворобах суглобів і болях м’язів. Найліпше пити її в мішанці, і то впродовж багатьох тижнів. Відвари з кори давати треба в гарячкових станах і пропасниці, зв’язаних з побільшеною нервовістю. Головний складень світової слави ліку на нерви «Пасифльорин», побіч пасифльори — це кора білої верби». (Див. д-р Ю. Липа: «Ліки під ногами». Краків, 1943, стор. 47). Козяча верба (Salix caprea L.) часто зустрічається на Україні, особливо в лісах і на левадах. Її характеризують коротке і широке листя, а також грубі «базоки» або «котики».

Відомо, що коли
Спаситель їхав на ослі, то люди встеляли Йому дорогу пальмовим гіллям. З цього
і пішов звичай святити гілля дерев у цю неділю. В південних країнах, де росте
пальма, святять пальмове гілля. У нас на Україні пальма не росте, а тому
довелося нашим предкам вибирати якесь інше дерево. І цей вибір, не зважаючи на
легенду і прислів’я, як бачимо, впав на вербу.
Звичай святити вербу
дуже старий, бо вже в «Ізборнику» (1073 рік) згадується «Праздьникъ вербны».
Згадує про вербу і Данило Паломник (1095 - 1108), що відвідав Єрусалим і там
бачив «древіе много по брегу Іорданову превысоко, яко вербіе єсть и подобно».
То були пальми, що нагадали нашому землякові рідне чернігівське «вербіе».
За
матеріалами: Олекса Воропай. "Звичаї нашого народу". Етнографічний
нарис. Том 1. "Українське видавництво", 1958, стор.
248 – 251.
Немає коментарів:
Дописати коментар